CRM en relatiemarketing in de detailhandel: hoe meer gegevens te verzamelen, sneller en tegen lagere kosten. We leggen het uit!

Gepubliceerd op 10/05/2022

Moeiteloos gegevens verzamelen en up-to-date houden!

Dat is Freedelity's belofte en waardevoorstel voor de Belgische retailspelers. De geïmplementeerde oplossing is gericht op het gebruik van de e-ID als identificatiemiddel en bovenal als methode voor de verzameling van persoonsgegevens aan de kassa. Met de oplossingen van Freedelity kunnen handelszaken snel een betrouwbare ‘omnichannel klantendatabase’ opbouwen en de plastic klantenkaart vervangen.

In dit artikel leest u hoe klanten van Freedelity:

  • in 1,5 seconde volledige en betrouwbare klantgegevens verzamelen in hun verkooppunten;
  • zich bijzonder doeltreffend kunnen richten op het verzamelen van e-mailadressen en gsm-nummers;
  • het verkrijgen van toestemming vereenvoudigen en de traceerbaarheid (GDPR) garanderen;
  • die gegevens moeiteloos up-to-date te houden doorheen de tijd en voldoen aan de regels rond de bescherming van persoonsgegevens (GDPR).

België is koploper in het gebruik de e-ID!

België is een van de pioniers op het vlak van de verdeling en invoering van de elektronische identiteitskaart. Elke Belgische inwoner heeft ondertussen al een paar jaar een identiteitskaart met microchip op zak. Met een geschikte lezer kan de informatie die op die chip staat, worden uitgelezen. Al is de praktijk wel wat ingewikkelder. Dat leggen we even uit.

De persoonsidentificatie met identiteitskaart is gemeengoed geworden.

Maar hoewel onze gegevens nu gemakkelijk toegankelijk zijn, moeten de culturele belemmeringen om ze te delen nog worden weggewerkt en moet de identificatie en het delen van gegevens via de e-ID nog een gewoonte worden.

Ook op dat vlak mag België trots zijn op zijn pioniersrol. Mettertijd en door het toenemend gebruik is de e-ID helemaal ingeburgerd geraakt in het land: op het gemeentehuis, in de bank, bij de dokter, in de winkel en ondertussen ook in de apotheek. En toch hebben wij marketingmanagers zo vaak uitspraken horen doen als “onze klanten gaan hun identiteitskaart niet willen afgeven” en “ik zou het zelf ook nooit doen”.

De praktijk bewijst echter het tegendeel! Het platform van Freedelity beheert om en bij 11.700.000 klant-handelaarrelaties die meer dan 6.805.000 verschillende profielen omvatten. Dat betekent dat meer dan 68% van de volwassen Belgische inwoners zijn e-ID minstens één keer heeft gebruikt om persoonsgegevens te delen.

Wanneer we die managers MyFreedelity laten uittesten (de mobiele app van Freedelity, waarmee consumenten de controle kunnen bewaren over het gebruik van hun persoonsgegevens), ontdekken er velen tot hun verbazing dat ze toch ooit een handelaar hun vertrouwen hebben geschonken en ermee hebben ingestemd om hun persoonsgegevens te laten uitlezen van hun e-ID.

De beperkingen van de regelgeving

Het uitlezen van de e-ID houdt ook een verwerking van persoonsgegevens in, en dus ook de naleving van de toepasselijke regelgeving waaronder de bekende GDPR. In België is bovendien de toestemming voor de verwerking van het rijksregisternummer (identificatiecode die de overheid gebruikt om de kruisverwijzing van gegevens te vergemakkelijken en die op de e-ID-chip staat) gereglementeerd en bij wet verboden voor commerciële en marketingdoeleinden.

Handelaars die gebruik willen maken van de e-ID om gegevens te verzamelen, moeten daarom oplossingen en procedures voor verwerking invoeren in overeenstemming met de wettelijke beperkingen, en daarbovenop de nodige traceerbaarheid kunnen garanderen. Een hele onderneming! Daarom hebben verschillende grote spelers besloten om deel te nemen aan het samenwerkingsinitiatief van Freedelity, in plaats van elk afzonderlijk te investeren.

Het resultaat van die samenwerking is een ingenieuze methode voor de gezamenlijke verwerking van persoonsgegevens zoals de uitgelezen gegevens van de e-ID-chip. Door de invoering en het beheer van dit unieke en innovatieve procedé toe te vertrouwen aan Freedelity, struikelen zij niet meer over de vele de beperkingen en kunnen ze hun verworven ‘klantenkennis’ sneller aanwenden.


Focus op de verzameling van e-mailadressen en gsm-nummers!

Gefeliciteerd! U bent nu ‘in het bezit’ van hoogkwalitatieve identificatiegegevens - een unieke identificatie, volledige en tikfoutvrije gegevens en een gevalideerd postadres.

Dit is weliswaar slechts de basis, die marketeers moeten aanvullen met:

  • een geldig e-mailadres en traceerbare toestemming om het te gebruiken voor directmarketing-doeleinden;
  • een gsm-nummer, wat vanuit het oogpunt van klantenservice mogelijkheden biedt voor andere interessante communicatievormen.

Daarom hebben wij bij Freedelity onze inspanningen verdubbeld om de verzameling van deze extra gegevens te optimaliseren en zoveel mogelijk obstakels uit de weg te ruimen.

Ontdek het aanbod zelf: kiosken, een exclusieve app speciaal voor de YUMI-terminals van Worldline, speciale iFrames en landingspagina's voor uw website, en tot slot een robuuste API om te integreren met kassasystemen, e-commerceoplossingen en andere digitale platforms. Een grote stap in de digitale transformatie van uw onderneming!


Op uw eentje of met gebundelde krachten?

Geloof ons vrij, de verzameling, de validatie, de standaardisering en het up-to-date houden van die massa gegevens is geen sinecure. Nog een reden dus voor de spelers in uw sector om de krachten te bundelen.

“De differentiëring en aantrekkelijkheid van uw zaak worden niet bepaald door het feit dat u erin bent geslaagd om gegevens te verzamelen, maar door hoe u die gegevens aanwendt!”

Twijfelt u nog om in te stappen bij het gezamenlijke gegevensbeheer van Freedelity? Dit zijn de belangrijkste voordelen samengevat:

  1. De creatie van een unieke identificatiecode per persoon: in een marketingdatabase zijn de bijzonderheden van elk consumentenprofiel, de volledigheid en de kwaliteit van de verzamelde gegevens de sleutelfactoren voor succes én voor een drastische verlaging van de stroomafwaartse beheers- en gebruikskosten. Dankzij de gezamenlijke oplossing identificeert Freedelity elke consument op unieke wijze (zonder gebruik te maken van het rijksregisternummer), en dat doorheen de tijd;
  2. De snelheid van de gegevensverzameling en de focus op de verzameling van e-mailadressen en gsm-nummers: omdat de persoonsgegevens op de e-ID in 1,5 seconde kunnen worden uitgelezen en verwerkt, worden de beslommeringen maximaal weggenomen, en wordt de verzameling van e-mailadressen, gsm-gegevens en de toestemmingen voor hun gebruik eenvoudiger en gemakkelijker;
  3. De beperking van verwerkingen: de code die Freedelity heeft ontwikkeld laat het rijksregisternummer ongemoeid en zorgt ervoor dat enkel de relevante gegevens voor de uitvoering van uw gegevensverzamelingsprogramma's worden verwerkt;
  4. Automatisch bijgewerkte gegevens.

Het belang van de verwerking van postadressen is niet te onderschatten!

Met het uitlezen van het woonadres van de e-ID is de klus helaas nog niet geklaard ... Denk maar aan de volgende situaties:

  • Gemeentefusies, postcodeveranderingen, gewijzigde straatnamen ... Gemeenten kunnen fuseren of bpost kan de organisatie van haar postcodes herzien. De gegevens op de e-ID worden vervolgens met bijzonder grote vertraging bijgewerkt; eventueel wanneer de kaart wordt vervangen bij verlies of diefstal, maar meestal pas bij het verstrijken van de geldigheidsduur (na 10 jaar). Daarom beschikt Freedelity over een ‘rules engine’ die rekening houdt met deze voortdurende ontwikkelingen om uw marketingdatabases te voeden en te onderhouden met adresgegevens die klaar zijn om te worden gebruikt voor directmarketing-doeleinden.
  • Gemeentegebonden en veranderlijke adresregistratie: het zijn de lokale overheden die instaan voor de gegevensinvoer op de e-ID-chips en zij hebben daar elk een zekere vrijheid voor: gebruik van afkortingen, vermelding van dorpen naast de straatnamen enz. Een beetje van alles dus, waardoor de informatie niet altijd overeenstemt met de norm voor postadressering. Ook daar houdt de rule engine van Freedelity rekening mee.
  • Vertrekken naar het buitenland: adresgegevens worden vervangen door vermeldingen van het type ‘vertrek naar het buitenland’. Beeldt u zich in wat dat kan betekenen voor uw volgende directmarketing-campagne per post ... Ook hier beheert Freedelity al de subtiliteiten voor een betrouwbare en kwaliteitsvolle database voor alle marketingdoeleinden.
  • Stroomafwaartse verwerking: u hebt dit gezegde vast wel al gehoord "Tell me where you live, and I will tell you who you are” (Vertel me waar je woont en ik vertel je wie je bent). Wel, voor marketingdoeleinden is dit eens zo waar! Precies daarom worden er na de verzameling van een postadres verschillende extra verwerkingen uitgevoerd. Enkele voorbeelden:
    • geocodering en afstemming met referentiesystemen;
    • verrijking met geostatistieke invoer;
    • detectie van adreswijzigingen.
    Klik hier om er meer over te lezen.

Een portaal en een mobiele app die de naleving vergemakkelijken en de digitale transformatie ondersteunen

Nog een voordeel van het gezamenlijke beheer: de MyFreedelity-portaalsite en de MyFreedelity-app. Oorspronkelijk waren deze instrumenten bedoeld om de uitoefening van de consumentenrechten rond de verwerking van persoonsgegevens (transparantie, traceerbaarheid van toestemming, beheer van toestemming en voorkeuren ...) te vergemakkelijk en te vereenvoudigen. Ondertussen bieden ze zo veel meer: dematerialisatie van ontvangstbewijzen en cadeaubonnen, nieuwe klantendiensten, dematerialisatie van folders, communicatiegeschiedenis in de vorm van een news feed ...

De handelaars die CustoCentrix inzetten voor hun marketing bevrijden zichzelf niet alleen van de complexiteit en de werklast van de ontwikkeling, maar vereenvoudigen ook in grote mate de taak van hun klantendienstafdeling en DPO die instaan voor de consumentenvragen en -klachten rond persoonsgegevens.


Altijd de meest up-to-date gegevens, en dat zonder moeite: de kers op de taart

Alle marketeers weten dit uit ervaring: een database onderhouden is een vervelende en arbeidsintensieve taak. Een oplossing die u volledig bevrijdt van deze repetitieve taken en uitgaven klinkt dan toch als muziek in de oren? Dat is de kers op de taart die de oplossingen van Freedelity zo uniek maakt! Dankzij het consumentenbestand en het gezamenlijke onderhoud doorheen de tijd, hoeft u er amper naar om te kijken en profiteert u van een database die doorlopend automatisch wordt bijgewerkt.

Maak zelf maar eens de rekening en u zult vaststellen dat dit een absolute win-win is!


Probeer het zelf

Er gaat niets boven feiten om u de voor- en nadelen van de deelname aan Freedelity-initiatieven te helpen afwegen. Daarom hebben we een bestandsauditprocedure ontwikkeld voor wie al in gegevensverzameling heeft geïnvesteerd (met of zonder e-ID-lezing) en die de balans wil opmaken, het groeipotentieel van zijn database wil analyseren, realistische doelstellingen wil vastleggen en zijn gegevensbudget juist wil inschatten.

Neem contact met ons op

We bekijken het samen met u.

Ik ben geïnteresseerd in uw auditvoorstel

Klaar om met uw enseigne
een versnelling hoger te schakelen?
Vraag dan nu uw demo aan!

Vraag een demo aanNeem contact met ons op