Het belang van kwaliteitsvolle gegevens voor CRM en marketing

Gepubliceerd op 10/05/2022

Gegevensverzameling is van cruciaal belang geworden voor de detailhandel. Maar niet alle handelaars beschikken over gegevens die zo recent, betrouwbaar, volledig en regelmatig bijgewerkt zijn als ze zouden moeten zijn.

En toch is de kwaliteit van de gegevens de sleutel tot het succes van de strategieën voor CRM, klantentrouw en voor individuele en gepersonaliseerde marketing. Hoe kunt u kwaliteitsvolle gegevens zeker stellen?

IBM heeft uitgerekend dat een slechte gegevenskwaliteit de Amerikaanse economie 3,1 miljard dollar per jaar kost. Uit een studie van Experian blijkt dat de gemiddelde onderneming daardoor 12% van haar inkomsten misloopt.


“De moderne consument gaat ervan uit dat zijn favoriete handelszaken weten wie hij is, wat hij heeft gekocht en wat hij verwacht, op elk moment en via elk kanaal.”

David Raab
CDP Institute

5 negatieve gevolgen van slechte gegevenskwaliteit vanuit marketingperspectief.

1

In de eerste plaats leidt een slechte gegevenskwaliteit tot een enorme verspilling van tijd en geld. Als uw gegevens onvolledig of inconsistent zijn, verliest u veel tijd om ze bruikbaar te maken, met alle budgettaire gevolgen van dien. De resultaten van uw analyses zijn te onbetrouwbaar en leiden tot vermoeidheid en demotivatie bij de marketingmedewerkers die ze moeten gebruiken.

2

Slechte gegevenskwaliteit is ook vaak de oorzaak van onjuiste personalisering, een doodzonde in directmarketing. Een verkeerd adres, een verkeerd gespelde naam of verjaardagswensen op de verkeerde dag kunnen bronnen van ergernis zijn voor de ontvanger van uw bericht, wat weer andere negatieve meebrengt.

3

Bovendien heeft een slechte gegevenskwaliteit een directe impact op de relevantie van uw CRM-investeringen. Door kwaliteitsvolle gegevens te verzamelen, leert u meer over de identiteit van uw consumenten en hun interesses en behoeften. Dat zorgt dan weer voor een betere segmentatie en individualisering van de klantenrelatie. Goede gegevens kunnen u niet alleen helpen om uw huidige publiek meer te betrekken, maar ook om nieuwe potentiële consumenten met een vergelijkbaar profiel te vinden.

4

Daarnaast heeft een slechte gegevenskwaliteit belangrijke praktische gevolgen. Denk maar aan de vele postretours. Uit studies is gebleken dat elk jaar ongeveer 15% van de bevolking verhuist. Als uw database dat niet automatisch aanpast, is ze na enkele jaren onbruikbaar. En hoe groter het probleem wordt, hoe ingewikkelder en duurder het wordt om het recht te trekken. De gegevenskwaliteit moet dus permanent worden beheerd!

5

Tot slot kunnen slechte gegevens grote juridische gevolgen hebben. Als de gegevens in uw database onjuist zijn, kunt u onbedoeld persoonsgegevens meedelen aan de verkeerde persoon. Sinds de invoering van de GDPR staan er in Europa zeer hoge boetes op gegevensinbreuken.


Hoe kunt u zorgen voor een betere gegevenskwaliteit?

CustoCentrix-gebruikers hebben automatisch gegevens met een zeer hoog kwaliteitsniveau ter beschikking dankzij het innovatieve concept van het gezamenlijke onderhoud van persoonsgegevens door enerzijds de handelaars en anderzijds de methode voor de verzameling van persoonsgegevens.


Wat kunnen de bedrijven die CustoCentrix (nog) niet gebruiken dan doen?

We leggen hen uit hoe we hen helpen bij de opschoning en herstructurering van hun marketingdatabases.

1. Adresverwerking

Wij verdelen postadressen altijd onder in verschillende elementen, zoals straat, huisnummer, postbus ...

Vervolgens vergelijken we het element dat de straatnaam bevat met een referentiedatabase, zoals de wegenregisters. Vervolgens kennen we aan elke weg een unieke sleutel toe die overeenkomt met een invoer in de referentiedatabase. De Rue de la Loi en de Wetstraat hebben bijvoorbeeld dezelfde unieke sleutel binnen dezelfde postcode. Tot slot voegen we ook unieke sleutels toe voor gebouwnummers, busnummers enz.

Als laatste stap controleren we of de adressen voldoen aan de postnormen. Zo worden al uw adressen altijd correct verwerkt en kunt u ervoor zorgen dat elk gezin maar één keer wordt geadresseerd via bijvoorbeeld de ‘aankoopverantwoordelijke’.

2. Verwijdering van dubbels

Bijna al de databases die ons worden toevertrouwd bevatten namen die er twee keer of vaker in voorkomen. Om het probleem van zulke dubbels te elimineren, vergelijken onze krachtige algoritmen de database met die van Freedelity, die meer dan 6.800.000 unieke Belgische consumenten bevat!

3. Controle van de voor- en achternamen

Post met een verkeerd gespelde naam belandt bijzonder snel in de vuilbak. Bij Freedelity hebben we de gegevensbronnen om dat te voorkomen.

4. Standaardisatie van alle parameters

Zodra de adressen en namen correct zijn verwerkt en de dubbels zijn verwijderd, zorgen wij er ook voor dat elk individu in uw database wordt aangevuld met de gesproken taal, de geboortedatum en het geslacht, en dat ook de e-mailadressen en telefoonnummers correct zijn, en dat alles met de correcte formats.

Neem contact met ons op

Wilt u ook aan de slag met een kwaliteitsvolle database?

Neem contact met ons op en ontdek de mogelijkheden voor uw onderneming!

Klaar om met uw enseigne
een versnelling hoger te schakelen?
Vraag dan nu uw demo aan!

Vraag een demo aanNeem contact met ons op