Zij gaven het aantal leden in hun b2c-marketingdatabase een boost. Lees hier hoe!

Gepubliceerd op 09/03/2022

De merkverantwoordelijken in de retailsector die instaan voor de ontwikkeling en het behoud van de klantentrouw volgen verschillende sleutelindicatoren nauwgezet op.

Eentje daarvan is ongetwijfeld de toename van het aantal leden in de marketingdatabase.


Over uw marketingdatabase

Bij de start van een nieuw jaar rijzen telkens weer dezelfde vragen:
Wat is ons groeipotentieel?
Welke doelstellingen leggen we vast?

Analyse van 3 cases

Ook nieuwsgierig en ambitieus? Hieronder delen we graag de analyse van 3 verschillende merken met u. Deze merken gingen tussen 2019 en 2021 met CustoCentrix en de Freedelity-oplossingen aan de slag om hun aankoopprogramma's een boost te geven en te investeren in klantenkennis, relationship marketing en de uitbouw van de omnichannelrelatie.


Feitelijke en tastbare resultaten

Case 1: Een merk dat naar aanleiding van de invoering van CustoCentrix besloot om zijn getrouwheidsaanbod aan te passen en het een nieuwe dynamiek te geven via de teams in het verkooppunt en de POS display.
Vrouwelijke leden    Mannelijke leden
 +  = Totaal aantal leden

Periode A: toename van het aantal leden via het oude getrouwheidssysteem.
Moment B: lancering van het nieuwe programma, van CustoCentrix en het verzamelen van gegevens via de eID (elektronische identiteitskaart).
Periode C: evolutie van het aantal nieuwe leden tijdens de 24 maanden na de lancering. Opmerking: de kleine tussenfases verwijzen naar de lockdowns in 2020.
Case 2: Een merk dat beslist om het lidmaatschap van een CLUB te veralgemenen na een testperiode in 5 verkooppunten.
Vrouwelijke leden    Mannelijke leden
 +  = Totaal aantal leden

Periode A: roll-outperiode van de testen in 5 verkooppunten.
Moment B: beslissing algemene roll-out.
Periode C: lancering van de roll-out en tussenfases in de lockdownperiodes.
Periode D: regelmatige en continue toename van het aantal leden om een gemiddeld dekkingspercentage van de verkopen van 70% te behalen en te behouden.
Case 3: Een merk dat zijn omnichannelverkopen en de toetreding tot zijn getrouwheidsprogramma wil uitbouwen na een intense oefening op het vlak van data quality (verwijderen van dubbels, schrappen van profielen zonder gegevens ...).
Vrouwelijke leden    Mannelijke leden
 +  = Totaal aantal leden

Periode A: herstelde toename van het aantal leden na 'data cleansing'.
Moment B: integratie van CustoCentrix met het kassasysteem en e-commerce. Start van het verzamelen van gegevens via de eID (elektronische identiteitskaart).
Periode D: roll-out in alle verkooppunten. Opmerking: de pieken hebben te maken met de zeer significante toename van de e-commerce tijdens de lockdownperiodes en de verwerking van bepaalde gegevens in 'batch'.

The sky is the limit: waar of niet waar?

Niet waar natuurlijk. We moeten immers ook rekening houden met een aantal aanvullende indicatoren om de toename van de activatie van de betrokken leden te valideren en de 'churn' te meten.

Bovendien is de situatie voor elk merk anders en zijn er ook verschillen tussen verkooppunten. Denk bijvoorbeeld aan factoren zoals de locatie (geomarketing).

Daarom vullen de betrokken merken hun analyses aan met het gebruik van enkele aanvullende indicatoren, zoals hierboven vermeld, maar ook met een vergelijking van die indicatoren berekend per verkooppunt.

  • Het percentage effectief actieve profielen.
  • Het percentage van de globale omzet gedekt door het getrouwheidssysteem.
  • De toename van de gemiddelde jaarlijkse uitgaven en van het aantal verkopen per klantensegment.
  • Het percentage 'omnichannelklanten' en opt-in e-mails.
  • De penetratiegraad en het marktaandeel in de aantrekkingszones.

Your retail accelerator: en u, wat gaat u doen om de uitbouw van uw verkoop en de klantentrouw te ondersteunen?

Wat kunnen wij u bieden? We voeren samen met u een audit uit van uw marketingdatabase en analyseren de prestaties van uw verschillende verkooppunten.

Uit die analyse en onze gesprekken volgt een nauwkeurige inschatting van het groeipotentieel van uw marketingdatabase. Daarnaast bekijken we de positieve impact van datamanagement op het bepalen van de prioritaire acties voor de verdere uitbouw van uw merk en verkopen.

Wat wij u bieden en beloven om uw projecten en groeidoelstellingen te ondersteunen:

Faster High Quality Data: Vereenvoudig en versnel uw processen om gegevens te verzamelen zonder toegevingen op het vlak van de kwaliteit van de verzamelde gegevens.

Faster Consumer Insight: Door de identificatie- en registratieprocessen te vereenvoudigen, verhoogt u de verkooppercentages die worden gedekt door uw programma. Meer leden, meer gekoppelde verkopen, een grondigere omnichannelhistoriek ... Kortom, dé brandstof die algoritmes voor gegevensanalyse nodig hebben.

Faster Customer Activation: Meer gegevens, meer contactmogelijkheden, meer insights: u hebt alle troeven in handen om de doeltreffendheid van uw acties om klantrelaties te activeren een boost te geven.


Wil je verder op het onderwerp ingaan?

Ontdek de getuigenis van Najib Haniche en Alessandro Russo, marketing en communicatie managers bij Hairdis, die hun ervaring delen na een eerste jaar van gebruik van CustoCentrix.

Neem contact op met CustoCentrix

Interesse in een analyse of audit? Neem contact met ons op via

customer.experience@custocentrix.com

Klaar om met uw enseigne
een versnelling hoger te schakelen?
Vraag dan nu uw demo aan!

Vraag een demo aanNeem contact met ons op