Help! We hebben te weinig opt-in e-mailadressen…

Gepubliceerd op 22/10/2021

Correcte e-mailadressen en opt-ins inzamelen voor direct marketingdoeleinden blijkt nog altijd een grote uitdaging voor de retailsector.

Correcte e-mailadressen en opt-ins inzamelen voor direct marketingdoeleinden blijkt nog altijd een grote uitdaging voor de retailsector.

Met deze tips kunt u uw opt-in rate gelukkig snel boosten.


Hoe is de situatie vandaag in de retailsector?

We vroegen het aan de gebruikers van CustoCentrix, met een focus op twee krachtige KPI’s:

Het percentage consumenten dat met een correct e-mailadres EN een traceerbare opt-in in de database staat.

1. Het percentage consumenten dat met een correct e‑mailadres EN een traceerbare opt‑in in de database staat.

Het percentage opt-outs (gecumuleerd aantal opt-outs/Totale aantal correcte e-mailadressen).

2. Het percentage opt-outs (gecumuleerd aantal opt-outs/Totale aantal correcte e-mailadressen).


"De attitude en de motivatie van het personeel vormen sleutels tot het succes."

3 vaststellingen

Deze KPI’s blijken ten eerste sterk te variëren tussen verschillende verkooppunten, meer dan eens tot het dubbele toe. Ten tweede blijken verkooppunten met een beperkt aantal klanten beter te presteren op deze KPI’s dan verkooppunten met meer klantengegevens.

Uit deze eerste twee vaststellingen vallen alvast lessen te trekken:

  • De attitude en de motivatie van het personeel vormen sleutels tot het succes.
  • Een scheefgegroeide situatie rechttrekken vraagt meer inspanningen dan van bij de start de juiste gewoontes aan te nemen.

Ten derde moeten we vaststellen dat wie zijn e-mailcommunicatie voor marketingdoeleinden niet pertinent gebruikt (te veel e-mails, ongepersonaliseerde e-mails, e-mails met onderwerpen die de lezer niet interesseren …) veel sneller wordt afgestraft door consumenten:

  • De opt-out via de link onderaan de e-mail: makkelijk en meetbaar.
  • De verplaatsing naar de spamfolder in een mailbox: dit merkt u niet (meteen).
  • De toevoeging tot de lijst met ongewenste e-mails bij grote e-mailproviders (dit heeft grote gevolgen voor de reputatie van uw domein en voor de bezorging van uw e-mails).

Hoeveel opt-outs?

Hoeveel opt-outs?

Uit ons onderzoek blijkt dat het gecumuleerde aantal opt-outs momenteel zelden boven de 25% uitstijgt. Maar de beste leerlingen van de klas die regelmatig per e-mail communiceren, slagen erin het gecumuleerde aantal opt-outs onder de 3,5% te houden!


"Onder de verkooppunten die gebruik maken van CustoCentrix, heeft de beste leerling inzake documentatie van correcte e‑mailadressen en opt‑ins een rate van 67,3%."

Hoe verhoogt u uw opt-in rate?

We krijgen de vraag regelmatig van klanten en prospecten: welke tactieken zijn het meest efficiënt om de opt-in na inschrijving te verhogen? We geven u er hier twee.


Optie 1: Het gebruik van een eengemaakte database (die e-commerce, nieuwsbrieven en loyalty databases op elkaar afstemt)

Onze eerste optie is al meteen makkelijker gezegd dan gedaan. Want in digital is het heel eenvoudig: geen e-mailadres, geen profiel (al beschikt men wel al over heel wat kwalitatieve gegevens voordat de drempel van de eerste levering is overschreden).

Maar in retail en meer bepaald in het verkooppunt is het een pak moeilijker om dat e-mailadres vast te krijgen. Vaak valt men dan ook terug op digital als meest voor de hand liggende oplossing, in de vorm van een webformulier of een mobiele app.

"De Freedelity database bevat de gegevens van 6.621.000 volwassen consumenten die in België wonen. Hij dient als referentie voor meerdere merken, die dankzij CustoCentrix over een database die moeiteloos update en correcte e-mailadres gebruikt, zonder dubbels!"

Resultaat: meerdere databases die men niet kan samenvoegen of laten interageren, en bijgevolg geen overzicht over de cross channel customer journey.

Aangezien e-commerce en newsletter databases veel e-mailadressen verzamelen en loyalty of CRM-databases gewoonlijk aanzienlijk minder e-mailadressen tellen, komt het er in de eerste plaats op aan om deze databases te fusioneren rond een centrale referentie. En daar hebben we bij Freedelity veel ervaring mee!

Onder de verkooppunten die gebruik maken van CustoCentrix, heeft de beste leerling inzake documentatie van correcte e-mailadressen en opt-ins een rate van 67,3%. Verleidelijk, niet? Vooral als u weet dat de e-mailpraktijken van het merk van dit verkooppunt een opt-out van 11% hebben teweeg gebracht.

CustoCentrix contacteren

Zin om dit met ons te bespreken?

customer.experience@custocentrix.com


Berichten doorsturen naar het kassasysteem voor het personeel aan de kassa.

Optie 2: Berichten doorsturen naar het kassasysteem voor het personeel aan de kassa

Het beste hulpmiddel om meer gegevens in te zamelen, is de glimlach van uw medewerker aan de kassa of klantendienst. In het verkooppunt maken zij u tot de kampioen van de gegevensinzameling. Stel hen dus alle middelen ter beschikking die ze nodig hebben, en beloon hen als ze resultaten behalen. Hier zijn enkele eenvoudige acties die een groot verschil kunnen maken:

  • Vereenvoudig het onboarding proces van nieuwe leden door de gegevensverzameling geheel of gedeeltelijk via kiosken te laten verlopen. Gebruik de identiteitskaart om gegevens in te zamelen: in amper anderhalve seconde verkrijgt u volledige, up to date gegevens en kunt u de focus leggen op het verkrijgen van een e-mailadres en telefoonnummer.
  • Laat op het kassascherm uitnodigingen verschijnen om e-mailadressen te verzamelen, foutieve adressen te verbeteren, of te noteren dat een klant geen e-mailadres wil delen.
  • Creëer incentives om teams aan te sporen.
  • Hou regelmatig animaties om het thema levend te houden en de kiosken drukbezet te houden, net zoals sommige van onze klanten met succes doen.

Ter herinnering: door deel te nemen aan het gegevensuitwisselingsprogramma van Freedelity, hoeft 50% van uw klanten niet eens zijn of haar e-mailadres op te geven. Het adres is immers al gekend in de Freedelity database. In dat geval moet u enkel nog een toestemming verkrijgen om het e-mailadres te gebruiken.

Volg de Linkedinpagina van CustoCentrix

Meer nieuws heet van de naald?

Volg de Linkedinpagina van CustoCentrix

Klaar om met uw enseigne
een versnelling hoger te schakelen?
Vraag dan nu uw demo aan!

Vraag een demo aanNeem contact met ons op