Interview Qualifio

Gepubliceerd op 07/07/2021

Thomas Janssens (Sales Manager bij Qualifio)

Thomas Janssens (Sales Manager bij Qualifio)

Thomas ging vier jaar geleden aan de slag bij Qualifio en is er verantwoordelijk voor sales en partnerships voor België. Na het werk speelt hij hockey en brengt hij graag tijd door met zijn twee dochtertjes. Thomas is een grote fan van pizza met ananas.


Op welke behoeften van retailspelers spelen jullie oplossingen voornamelijk in?

Qualifio wordt gebruikt door tal van retailmerken in België zoals MediaMarkt, Colruyt, Delhaize en Lidl. Via de interactieve marketingacties die ze via ons platform organiseren, hebben we dus een goed beeld van wat ze nodig hebben.

Ik zou zeggen dat de voornaamste gebruiksredenen te maken hebben met drie gemeenschappelijke marketingstrategieën:

  1. De verwerving van nieuwe klanten een boost geven. De bedoeling hierbij is om de conversie te maximaliseren en de CRM-oplossingen te voeden met nieuwe profielen.
  2. De klantenbinding bij hun bestaande klanten versterken door gebruikers die bij hen bekend zijn premiumcontent te bieden, hen een reden te geven om terug te komen naar het verkooppunt of hun digitale kanalen.
  3. Bijdragen aan de segmentatie van bekende klanten. Doel: meer te weten komen over hun voorkeuren, zonder hun klantentraject complexer te maken om zo te werken aan relevantie en engagement.

Welk gebruik komt het meest voor bij jullie retailklanten?

Als ondersteuning van de drie hierboven beschreven doelstellingen, merken we in de retailsector een aantal regelmatig terugkerende praktische cases op:

Online deelnames koppelen aan het winkelmandje van de consument:

Als het bedrag van zijn winkelmandje een bepaalde drempel bereikt, kan de consument eenmaal of meermaals deelnemen aan een campagne zoals een spel of een rad van fortuin. Vaak is dat om een prijs of een korting in de winkel in de wacht te slepen.

Monetisatie van het publiek via de regie van de retailers:

Het doel van de retailregie is hun adverteerders visibiliteit bieden. Daar hebben ze verschillende hefbomen voor: publiciteit in het verkooppunt, newsletters, pop-ups op hun website, product van de maand in de e-shop...

Door onze interactieve formaten te integreren in hun aanbod, kunnen de regieteams snel bijkomende inkomsten genereren op zeer korte termijn. De mogelijkheid om een dubbele opt-in te vragen aan de consument en om de adverteerders eigen segmenten te bieden, maakt het proces nog interessanter.

Zo werd voor de lancering van een productgamma bij Delhaize een peiling gehouden waarbij aan de consument werd gevraagd of hij interesse had in het product.

Lancering van een productgamma bij Delhaize met Qualifio.

Wat zijn – volgens jouw ervaring – de meest doeltreffende contactmogelijkheden en modaliteiten om e-mailadressen en opt-ins te verzamelen bij de leden van een getrouwheidsprogramma?

Het algemene concept van een getrouwheidsprogramma is de gebruiker een verrijkende en waardevolle ervaring bieden bij elke contactgelegenheid. Op de digitale kanalen druist dat volgens mij in tegen de 'old school' methodes zoals ellenlange formulieren, een eindeloze lijst met opt-ins enz.

We merken dat retailers betere resultaten halen via 'zachtere' technieken zoals progressive profiling. Bij deze techniek worden opt-ins of verklarende gegevens verzameld en wordt tegelijkertijd een vlotter en doeltreffender proces voor de verrijking van de gegevens verzekerd. Door de barrières bij de conversie zo veel mogelijk weg te werken, wordt het resultaat geoptimaliseerd, zonder impact op de klantervaring. Dat kan bijvoorbeeld met microformulieren, pop-ups die op de juiste momenten verschijnen, formulieren met vooraf ingevulde bekende informatie enz. Toch blijft het een heuse uitdaging om het unieke karakter van de profielen te beheren en alle gegevens rond een 'Golden Record' bij elkaar te brengen en met elkaar te verbinden. En dat is een van de grote voordelen van CustoCentrix.

Een tweede hefboom is de implementatie van een beloningssysteem in een getrouwheidsprogramma. Consumenten krijgen niet meer alleen hun gebruikelijke punten in hun winkelmandje, maar elke digitale actie kan hen voortaan mogelijkerwijs punten opleveren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld deelnemen aan een partnercampagne, zich abonneren op een nieuwsbrief of hun profiel vervolledigen. Allemaal mogelijkheden om gegevens te verzamelen en de klant tegelijkertijd te belonen.


Welke functionele links zie je tussen Qualifio en de oplossingen van Freedelity?

Wij werken heel graag samen met Freedelity. Er is immers een echte synergie tussen de twee platformen, in het bijzonder in de retailsector.

Via CustoCentrix behouden we het algemene beeld van de consument. Daarnaast speelt Qualifio de rol van gegevensbron. Dankzij de Freedelity-database en het unieke deelconcept zijn deze up-to-date en conform de GDPR.

Het idee is om een continue connectie te creëren tussen de twee platformen, waarbij de verklarende en de gedragsgegevens van de deelnemers van de Qualifio-campagnes automatisch naar CustoCentrix worden doorgestuurd. Op die manier vormen ze een nuttige aanvulling op de transactiegegevens zoals de aankopen.

De validatie van de kwaliteit en het unieke karakter van de gegevens is een functionaliteit die wordt aangeboden door CustoCentrix en die de efficiëntie en de algemene ROI van de digitale afdelingen verbetert.

We hadden het eerder ook al over de barrières bij de conversie, zoals de veel te lange formulieren. Het feit dat de Freedelity-database en de MyFreedelity-app hun steentje kunnen bijdragen aan het identificeren van de deelnames op basis van een uniek ID is een enorm pluspunt op het vlak van vereenvoudiging en verrijking van het klantentraject.


Nog enkele voorbeelden als inspiratiebron?

Zowel in onze bibliotheek als op onze blog vind je tal van voorbeelden voor de retailsector. Eentje daarvan is de case bij onze klant Decathlon. In dit voorbeeld analyseerden we hoe Decathlon het engagement van zijn digitale publiek omzette in customer conversion. Steeds meer merken gaan nadenken over de manier waarop ze de band met hun digitale consumenten kunnen opbouwen en behouden. Bij Decathlon Belgium mikte men op andere vormen van digitale connecties, bovenop de traditionele connecties. En ondanks het economisch moeilijke coronajaar 2020 was er bij Decathlon een aanzienlijke toename van de e-commerce.

Op onze website vind je ook verschillende e-books met inspiratie over interactieve marketing.

De huidige digitale wereld, waarin de third party cookies binnenkort zullen verdwijnen, is volop in verandering. In de digitale wereld van morgen zullen 'zero party' en 'first party' heersen. De retailmerken hebben dus nood aan innovatieve en goed gestructureerde strategieën om gegevens te verzamelen om er zo voor te zorgen dat de goudmijn aan data hen niet ontglipt. En dat verklaart onze samenwerking met platformen als CustoCentrix.

Qualifio

Qualifio is hét referentieplatform in Europa voor interactieve marketing en gegevensverzameling. Via Qualifio kunnen gebruikers eenvoudig interactieve content (quiz, spel/wedstrijd, enquêtes en meer dan 50 andere innovatieve formaten) creëren en publiceren op al hun kanalen.

Het hoofdkantoor van Qualifio is gevestigd in Louvain-la-Neuve in België. Daarnaast heeft het bedrijf vestigingen in Frankrijk, Nederland en Spanje.

Surf voor meer informatie naar www.qualifio.com

Of neem contact op met Felicity Still via +32 492/68.85.76 of felicity.still@qualifio.com

CustoCentrix contacteren

Wilt u meer weten? Neem contact op met ons

customer.experience@custocentrix.com

Klaar om met uw enseigne
een versnelling hoger te schakelen?
Vraag dan nu uw demo aan!

Vraag een demo aanNeem contact met ons op