Gegevensverzameling ter gelegenheid van de opening van een nieuw verkooppunt. Hoe kan men dit een hefboom laten zijn voor activering van verkopen en klantentevredenheid?

Gepubliceerd op 24/04/2021

Naar aanleiding van de opening van de nieuwe Delitraiteur in Waregem, deelt Alexandre Terlinden, CEO van Delitraiteur, zijn ervaring.


"We gebruiken CustoCentrix nu al een jaar. Ik heb me persoonlijk verdiept in CRM en geïnvesteerd in de analyse van de gegevens die uit het gebruik van de oplossing van Freedelity naar voren komen. Vanuit mijn oogpunt is ze een goudmijn. We gebruiken de oplossing actief om onze franchisenemers te ondersteunen en hun respectieve sterke en zwakke punten vast te stellen. Opzetten van lokale acties.

In het kader van ons expansieplan in Vlaanderen maken wij intensief gebruik van de CustoCentrix-module voor geomarketing en de analyse van verzorgingsgebieden.

Onlangs hebben we besloten niet te investeren in een nieuwe locatie, omdat die te veel van de omzet van een bestaande locatie zou kannibaliseren. Dankzij de kennis die voortvloeit uit het gebruik van de modules geomarketing en verzorgingsgebieden van CustoCentrix, konden wij deze moeilijke beslissing snel nemen.

Wanneer ik met de regiomanager een franchisenemer beoordeel, vergelijken wij zijn prestaties op het gebied van lokale marktpenetratie met die van andere vergelijkbare verkooppunten. Dit stelt ons in staat de gebieden van deze franchisenemer met wervingspotentieel te identificeren en te besluiten zeer gerichte acties uit te voeren, waarbij bijvoorbeeld huis-aan-huis bladen worden gecombineerd met e-mailings of briefpost om consumenten die niet erg actief zijn te reactiveren.

We hebben net een verkooppunt geopend in Waregem. Van bij het begin waren de franchisenemer en zijn echtgenote geïnteresseerd in het klantenbindingssysteem dat binnen Delitraiteur wordt opgezet. Zozeer zelfs dat ze al snel uitblonken. In drie maanden tijd bouwden ze een aanzienlijke database van consumentenklanten (MyFid-leden) op. Ze traden toe tot de top twintig van beste franchisenemers in het gebruik van CustoCentrix. Dankzij hun persoonlijke investering, hun servicegerichtheid, hun zakelijk inzicht en de ondersteunende acties bij de lancering, heeft hun verkooppunt een vliegende start genomen. Het percentage van de omzet dat door het klantenbindingssysteem wordt gedekt, is dan ook uitzonderlijk hoog. Het zijn toppers!

Na de uitzonderlijke start is het tempo van de omzetgroei vertraagd. Dankzij de gegevens en indicatoren waarover wij via CustoCentrix beschikken, konden wij de vermoedelijke oorzaken snel opsporen. En dit met des te meer zekerheid omdat het percentage geïdentificeerde tickets binnen CustoCentrix uitzonderlijk is voor Delitraiteur Waregem. Wij hebben de klanten geïdentificeerd die na hun eerste bezoek niet regelmatig zijn teruggekomen. Nadat wij de tijd hadden genomen om een aantal van hen te spreken, hebben wij snel reactiveringsacties opgezet. Deze reactiveringsacties waren succesvol. Dankzij CustoCentrix konden we de effecten meten.

De in Waregem geteste acties werden sindsdien ook overgenomen in andere verkooppunten, die met vergelijkbare uitdagingen te maken hadden. Met de hulp van onze franchisenemers verzamelen we ervaringen en testen we nieuwe benaderingen. Onze volgende uitdaging? Op een meer gepersonaliseerde en relevante manier communiceren, door rekening te houden met de kenmerken van de belangrijkste segmenten en momenten die geïdentificeerd zijn dankzij de intensieve exploitatie van onze marketingdatabase."


Meer weten over de aanpak van Delitraiteur? Lees ons artikel over hun gebruik van CustoCentrix.

Wilt u meer weten? Neem contact op met ons

customer.experience@custocentrix.com

Klaar om met uw enseigne
een versnelling hoger te schakelen?
Vraag dan nu uw demo aan!

Vraag een demo aanNeem contact met ons op