Is het einde van het papieren kasticket in zicht?

Gepubliceerd op 02/12/2020

Enkele dagen geleden gaf de Senaat groen licht voor de afschaffing van het papieren kasticket en de invoering van het elektronische ticket als nieuwe norm. De volgende stap is de goedkeuring door de regering zodat deze beslissing ook echt uitgevoerd kan worden.

Bij Freedelity zijn we goed voorbereid: alles is klaar om deze nieuwe maatregel snel en efficiënt in te voeren. We leggen u dan ook graag uit hoe u zo veel mogelijk uit deze opportuniteit kunt halen.

Deze innovatie is immers een buitengewone kans om in te spelen op de verwachtingen van een groot consumentensegment. Want, zoals u ook al kon lezen in de pers, tonen recente studies van enkele grote merken aan dat 55% van de klanten gunstig staat tegenover elektronische kastickets.

Bovendien is dit een unieke kans om de toenemende omvang van de marketingdatabases te ondersteunen en het percentage klantenprofielen met een e-mailadres – en met toestemming om dat adres te gebruiken voor marketingdoeleinden – een stevige boost te geven.

Bij Trafic kunnen de leden van de 'Club Malin' nu al kiezen voor een 100% digitaal kasticket

Zowel via MyFreedelity als via de terminals in de verkooppunten, kunnen de klanten van Trafic voortaan zelf kiezen of hun fysieke kastickets worden afgedrukt of niet. Die informatie wordt automatisch doorgestuurd naar het kassasysteem via de API van CustoCentrix.

Keuze van voorkeuren via de MyFreedelity-portaalsite en -applicatie


Hoe profiteert u optimaal van deze opportuniteit?

We herinneren u eerst graag aan enkele basisregels:

  1. Wie denkt aan een e-mailadres, denkt ook meteen aan de verwerking van persoonsgegevens. Bij elke stap die u zet om gegevens te verzamelen, dient u de GDPR dus na te leven.
    1. Over welke verwerkingen gaat het?
    2. Is de verwerking rechtmatig?
    3. Houdt u rekening met de verschillende aspecten in verband met de verwerking van de betrokken gegevens (dit is een lange lijst!)?
  2. E-mailadressen verzamelen is één ding. Ze gebruiken voor direct-marketingdoeleinden is nog iets anders en vereist een specifieke toestemming. U moet die toestemming niet alleen verkrijgen, maar ook zorgen dat ze traceerbaar is en de nodige procedures invoeren waardoor iedere consument zijn rechten kan uitoefenen.

Conclusie: als u de e-mailadressen wilt gebruiken voor andere doeleinden dan digitale kastickets, dan moet u een sterk systeem invoeren om toestemmingen te bekomen.

Maar er is goed nieuws! Want via CustoCentrix, MyFreedelity, onze digitale terminals en andere interfaces, heeft Freedelity dé oplossing voor u. Ze bestaat uit de volgende elementen:

  1. De terminals zijn dé oplossing bij uitstek om toestemmingen te verzamelen en ervoor te zorgen dat deze toestemmingen vrij, specifiek, geïnformeerd en ondubbelzinnig zijn.
  2. Met de module Customer Data Platform van CustoCentrix kunt u de volledige 'transactionele' communicatie automatiseren die volgt op het verzamelen van de e-mailadressen, waaronder ook de informatie van het ticket.
  3. Dankzij zijn integratie met verschillende kassabeheersystemen, zorgt CustoCentrix voor de gecentraliseerde overdracht van alle details van de kastickets die nodig zijn voor de productie van de digitale versie.
  4. Via de mobiele applicatie MyFreedelity en de gelijknamige portaalsite krijgen de consumenten toegang tot de details van al hun kastickets die via CustoCentrix zijn opgeslagen.
  5. Met MyFreedelity en de API van CustoCentrix kan het volledige proces worden beheerd: van het verzamelen en de teruggave van de verzamelde gegevens tot het beheer van voorkeuren en toestemmingen.


Hoe ziet een typisch klantentraject eruit?

Er zijn twee mogelijke scenario's. In het eerste scenario werkt de winkel met een fysieke getrouwheidskaart en wil hij die ook behouden (scenario 1). In het tweede scenario hebben we het over winkels als Jouets Broze, Delitraiteur, Trafic, de Tournesols-tuincentra of Hairdis. Zij kozen enerzijds voor het gebruik van de identiteitskaart om de leden van hun getrouwheidsprogramma te identificeren en anderzijds integreerden zij CustoCentrix in hun kassasysteem (scenario 2).

Scenario 1: Het voorbeeld van Intermarché

Bij Intermarché wordt een plastic kaart gebruikt om de klanten aan de kassa te identificeren.

De aanpassingen aan het kassasysteem vereisen dus niet alleen een planning op middellange en lange termijn, maar ook veel personeel.

Daarom zijn er Freedelity-terminals beschikbaar aan de klantendienst en in het sas voorbij de kassa's.

Wanneer de klant aan de kassa komt, vraagt de kassier(ster): "Wij gaan onze kastickets digitaal maken. Dat is beter voor onze planeet en voor onze gezondheid. Om onze klanten aan te moedigen gebruik te maken van het digitale kasticket, hebben wij een verrassing voor hen in petto. Wilt u daar ook graag van profiteren?".

Bij een positief antwoord, annuleert de kassier(ster) de afdruk van het kasticket en vraagt ze de klant om zich naar de terminal te begeven: "Begeef u dan naar de terminal net voor de uitgang. Scan uw getrouwheidskaart of voer uw identiteitskaart in. Vul uw e-mailadres in en geef uw toestemming voor het gebruik van uw e-mailadres voor communicatiedoeleinden. Dat is alles! Bij uw volgende bezoek kunt u uw verrassingscoupon dan gebruiken."

Zodra hij zich heeft ingeschreven, wordt het profiel van de consument aangevuld met zijn voorkeuren en krijgt hij een bevestigingsmail met zijn verrassingscoupon. De applicaties worden gesynchroniseerd via de geautomatiseerde gegevensstromen. De dag erop wordt de inhoud van het digitale kasticket beschikbaar voor de klant via MyFreedelity. En als kers op de taart wordt zijn kasticket nog verder aangevuld met extra informatie zoals de Nutri-Score, dankzij het slimme gebruik van de Open Data-gegevens.

Scenario 2: Volledige digitalisering en integratie met het kassasysteem

De identiteitskaart wordt gebruikt om de consument aan de kassa te identificeren. CustoCentrix wordt geïntegreerd in het kassasysteem en zodra de klant is geïdentificeerd kunnen er berichten worden gestuurd naar het kassapersoneel (en waarom niet naar de klant via het scherm dat hij te zien krijgt?).

Wanneer de klant aan de kassa komt, spreekt de kassier(ster) hem aan. "Bent u al lid van onze club?" (Positief antwoord) "Ah, perfect."

"Wij bieden onze klanten voortaan de mogelijkheid om het traditionele kasticket te vervangen door een digitale versie. Zo'n digitale versie heeft verschillende voordelen. Wilt u daar ook graag van profiteren?" (Positief antwoord)

"Bedankt dat u hiermee instemt. Mag ik uw e-mailadres? Dat heb ik nodig om het systeem te activeren. Ik heb uw e-mailadres ingevoerd. Mag ik uw toestemming om het te gebruiken voor communicatiedoeleinden? Zou u mij dan het cijfer kunnen geven dat in het groot onderaan op uw scherm verschijnt? Met dat cijfer kan ik uw toestemming later traceren. Weet echter dat u op elk moment uw voorkeuren kunt wijzigen, ofwel via de link onderaan elke e-mail, ofwel door u aan te melden op MyFreedelity.

Ziezo, we zijn klaar. Bedankt voor uw vertrouwen. Op dit moment werd u al een bevestigingsmail gestuurd en dankzij uw digitale kasticket profiteert u voortaan van diensten speciaal voor onze leden, zoals een langere garantietermijn voor elektronica, mogelijkheden om te ruilen of producten te retourneren, de mogelijkheid om een factuur te bekomen ..."

Wordt u een van de pioniers?

We beseffen allemaal dat de digitale transformatie een grote uitdaging is voor de retailsector. De digitalisering van de kastickets is nog maar het topje van de ijsberg. Maar hoe is de situatie in uw winkels?

Staan de thema's rond de digitale transformatie ook op uw lijstje met marketingprioriteiten voor 2020-2021? Dan hebben we het er graag over met u!

Bel ons op het nummer +32 2 880 98 36 of stuur een e-mail naar

customer.experience@custocentrix.com

Klaar om met uw enseigne
een versnelling hoger te schakelen?
Vraag dan nu uw demo aan!

Vraag een demo aanNeem contact met ons op